woensdag

K3 Creeert ontwerp voor media-uiting.

Voor mijn foto's heb ik eerst grove schetsen gemaakt. Hiermee kon ik mijn gedachten een beetje leeg maken. Ik heb toen ook meteen sfeerfoto's opgezocht. 

Voor Toekomst visie heb ik een foto gebruikt van Erwin Olaf als kleur inspiratie. Helaas krijg je het uiteraard nooit zoals zijn foto maar ik ben toch blij met het eindresultaat. 
Ik wilde de foto's eerst als echte portret foto's. Witte achtergrond, geen schaduw en helemaal vol van kleur. Toen kwam ik die foto van Erwin Olaf tegen en had het idee om ze donker te doen en in sepia-achtige tinten. 
Tijdens mijn bewerkingsproces ga je experimenteren welke richting je op wilt. Uiteindelijk is het dan toch wel een ander beeld geworden zoals je hem in je gedachten had. Natuurlijk vind ik ze nu helemaal geweldig anders had ik ze nooit op deze manier gemaakt.
Ik ben er met het fotograferen wel vanuit gegaan dat ik het licht had wat ik graag wilde hebben. Alles goed uitbelicht met een kleine schaduw voor een natuurlijk effect.
Ik ben al snel afgestapt van het gewone portret idee. Ik wil geen standaard! 
Ik vind Lorretta Lux een super fotografe en las dat zij haar foto's vrijstaand maakt en tegen een andere achtergrond plaatst. Dit geeft een beetje een vreemd en onrealistisch effect.
Dat wilde ik ook. Ze mochten iets "engs" hebben. Ik heb toen bedacht een stoffen achtergrond te fotograferen. Ik ben veel bezig met stof en had nog mooie lappen liggen waar ik graag iets mee wilde doen. Ik heb toen gekozen om de kinderen te fotograferen met hun voorwerp. Ze vrijstaand te maken, en ze voor een beige/bruine achtergrond te zetten.
Vanaf Dotts wisten we als wat voor een uitstraling de kinderen moesten hebben: volwassen. We zouden de meisjes opmaken (de jongens ook voor een mooie gladde look.) De haren zouden perfect zitten, de kleding zou ui desperate-housewives kunnen komen, en ze zouden sierraden en asseccoires omhebben.
Deze ontwerpen heb ik ook gebruikt voor mijn foto's. 

Voor de Britt serie heb ik ontwerpen gemaakt voor de make-up. Van hieruit heb ik er de achtergrond en overige spullen bijbedacht.
Zo heb ik een smokey eye ontworpen, een glitter eye, en een doll eye. De smokey wist ik vanaf het begin al. Dit maakt mensen altijd een stuk anders en volwassener. Ik wilde het zo zwart mogelijk hebben. Dus heb gekozen voor een zwarte achtergrond en zwarte kleding. Zo kwamen haar gezicht en ogen er helemaal uit! Ze is licht van huid en blond van haar. Ik wist via haar moeder dat ze zwart goed kon hebben en ben daar dus direct vanuit gegaan. Later kwam ik nog een roze lint tegen, die wilde ik in het haar. Dat zou de foto wat breken.
De glitter eyes kwam ik op toen ik in mijn make-up collectie ging kijken wat ik zelf nog had. Ik kwam allerlei zachte tintjes glitters tegen. Ik had al heel lang het idee een keer een foto te maken met een jurkje wat had en bedacht me dat die glitters daar goed bij zouden passen. 
De doll eyes kwam ik tegen op een blog. Ik lees graag mode en beauty bolgs. Op een van mijn favorite blogs kwam ik de doll eye make up tegen en heb die gebruikt als inspiratie om zelf ook zo'n make-up te gebruiken. Ik wilde een poppige/snoep uitstraling in de foto dus heb er een grote gekleurde lolly voor gekocht. Die heeft mij toen meteen de inspiratie gegeven voor de kleuren van de make-up.

Voor de laatste serie heb ik eerst locatie's bedacht. Ik dacht eerst om het idd over een badkuip te doen, en een muurtje, en een gat in het plafond. Ik ben veel om me heen gaan kijken. Zo ben ik op mijn definitieve ideeen gekomen. Ik zag mijn raam en bedacht dat dat een goede zou zijn omdat het een dakraam is en dus geen gewoon raam. Ik ging verder kijken in huis en kwam uit op mijn kast. Toen ben ik verder gegaan. Ik heb gewoon veel rondgekeken en toen gekomen op de vuilnisbak en de wasmachine.
Ik heb ik mijn kast gekeken voor de geschikte kleding. De tule rok bij de vuilnisbak foto heb ik zelf bedacht. Het is geinspireerd op de inspiratie foto en toen heb ik zelf zo'n rok gemaakt. Ik wist dat dat gaaf zou zijn bij de vuilnisbak.

Zo heb ik dus mijn foto's eerst ontworpen voor het definitieve fotograferen. Natuurlijk veranderen dingen altijd als je eenmaal bezig bent omdat sommige ontwerpen meewerken en sommige totaal niet. Ook krijg je soms ter plekke inspiratie om iets te veranderen of aan te passen. Maar eigenlijk zijn mijn grootste ideeen ook wel de definitieve uitwerking geworden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten